Episod Pertama

Saya rapat dan manja dengan ayah saya. Ayah saya sentiasa memberi perhatian terhadap saya.

Episod pertama terjadi setelah ayah saya meninggal dunia hampir 10 tahun lepas. Saya merasakan saya hilang separuh dari diri saya setelah kehilangan ayah saya. Saya rasa semuanya tawar dan tiada semangat untuk melalui kehidupan. Saya tiada selera makan dan tidak semangat untuk melakukan aktiviti harian. Tidur juga tidak lena. Saya lebih banyak diam dan air mata sentiasa mengalir. Saya juga semakin kerap jatuh sakit.

Semasa di tempat kerja, saya menyelesaikan tugas sambil air mata mengalir.Saya tiada selera untuk makan maka waktu makan saya juga jadi tidak menentu. Bos dan kawan-kawan mengambil berat terhadap saya. Bos memberi ruang untuk saya dengan mengurangkan beban kerja dan kawan-kawan saya membeli makanan untuk saya sewaktu rehat kerana saya kurang berehat dan hanya menyiapkan tugas. Saya berehat hanya untuk menunaikan solat. Kawan-kawan mengajak saya makan bersama dan berborak tetapi saya tiada semangat. Saya hanya diam dan habis waktu kerja saya terus pulang ke rumah.

Saya mula mengalami sakit gastrik kerana tiada selera makan dan makan tidak menentu dan migrain kerana terlalu banyak berfikir dan tidak tidur lena. Saya mendapatkan rawatan di hospital swasta ditanggung oleh syarikat tempat saya bertugas.

Saya tinggal bersama seorang kawan baik semenjak belajar. Kawan saya sentiasa memberi membantu dan memberi semangat kepada saya. Saya balik kampung agak kerap kerana ibu saya tinggal seorang di kampung. Apabila balik saya akan membantu ibu saya dari segi keperluan beliau.

Saya mengambil masa yang sangat lama untuk menaikkan semangat diri saya semula. Saya selalu rasa seperti saya tiada sesiapa lagi dan rasa hidup saya kosong. Saya sentiasa sedih dan kerap jatuh sakit. Saya selalu mengalami demam, sakit kepala dan gastrik. Ada ketika saya dimasukkan ke wad hospital kerana sakit teruk. Pada tahun yang sama juga saya menghidap appendicitis dan menjalani pembedahan di hospital swasta.

Author: Cik Kosong

Seorang wanita yang ingin berkongsi kisah hidup sebagai pesakit major depressive disorder with borderline personality trait

Leave a Reply

