Janjitemu doktor

Semalam merupakan janjitemu doktor di klinik psikiatri.Janjitemu saya pukul 8.30am.Sebelum janjitemu saya dan ketua unit saya membeli sarapan dan sarapan di pantry pejabat. 

Selesai makan saya ke kaunter pendaftaran klinik.pendaftaran kali ini sekejap sahaja kerana pesakit tidak ramai. Selesai pendaftaran saya ke klinik untuk menunggu giliran. Dalam 20 minit menunggu, nombor saya dipanggil. 

Apabila masuk ke bilik doktor, soalan pertama yang ditanya ialah keadaan kesihatan saya. Saya demam, batuk dan selesama semenjak khamis minggu lepas. Soalan kedua yang ditanya ialah bagaimana dengan perasaan saya dan adakah saya masih fikir hendak membunuh diri. Saya rasa biasa dan saya tidak rasa kosong kerana saya banyak masa berborak dan bersama dengan mak saudara, sepupu & kawan. Saya rasa letih sangat dan saya masih berjaga waktu tengah malam kerana saya mimpi yang menakutkan seperti ada orang yang ingin membunuh dan mencederakan  diri saya dan ada ketika saya bermimpi saya membawa kenderaan dengan cara merbahaya yang boleh mencederakan diri saya. Buat masa ini saya tidak mendengar bisikan suara.

Saya bertanya kepada doktor kenapa saya sentiasa bermimpi buruk dan saya rasa tidak bermaya dan saya rasa hendak tidur lama. Sekarang saya selalu terbangun lewat pergi kerja dan hujung minggu saya bangun lewat dan ada masanya bangun tidur hampir tengahari.Saya rasa tidak dapat fokus semasa bekerja. 

Doktor menerangkan kepada saya,penyakit seperti saya akan rasa dan alami seperti ini.Doktor memberitahu saya, saya mempunyai cluster b personality disorder dan menerangkan kepada saya sifat-sifat personaliti saya. 

Saya memaklumkan kepada doktor saya rasa ok apabila saya bersama saudara dan kawan2.Saya berharap sangat agar saya dapat tidur lena dan tidak bermimpi teruk.Saya berharap saya dapat rasa gembira. 

Doktor juga menerangkan dos ubat saya dinaikkan dan fungsi ubat-ubat ini. Antara fungsi ubat ini ialah cuba mengembalikan hormon gembira saya dan mengurangkan rasa sedih, rasa hendak mencederakan diri dan mengurangkan bisikan suara. Doktor juga menasihati saya agar makan ubat tidur sehingga saya dapat tidur lena dan berkualiti. 

Ubat yang saya makan sekarang ialah Quetiapine fumarate 400mg extended release tablet, mirtazapine 15mg orodispersible tablet & mirtazapine 30mg orodispersible tablet & ubat tidur diazepam 5mg tablet. 

Author: Cik Kosong

Seorang wanita yang ingin berkongsi kisah hidup sebagai pesakit major depressive disorder with borderline personality trait

Leave a Reply

